Mijn ervaringen met MOOCs

Mijn ervaringen met MOOCs

Geschreven door: Niels Rop | op datum: 19 juli 2015

Het stond al langere tijd op mijn planning om een MOOC te gaan volgen, en in april 2015 ben ik begonnen aan de cursus Gamification van de Penn University of Pennsylvania. De MOOC bestond uit 6 intensieve weken met een studiebelasting van 4-6 uur per week. Elke week bestond uit ongeveer zes videocolleges van ongeveer tien minuten. Daarnaast was er elke week een meerkeuze toets en moesten er drie korte paper geschreven worden met een peer-review beoordelingssysteem.


Is de MOOC het ultieme online leren?


Wat is een MOOC?

De massive open online course (MOOC) is een vorm van onderwijs die zeer recent is over komen waaien uit Amerika, waar universiteiten al veel MOOC’s aanbieden. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd, vandaar ook massive. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist. Toch wordt een hoge kwaliteit van onderwijs gegarandeerd. MOOCs worden veelal aangeboden door universiteiten maar vormen geen onderdeel van het reguliere onderwijscurriculum.

Gamification

Aangezien ik gamification een interessant onderwerp vind wat ook goed aansluit bij mijn dagbesteding was ik vanaf het begin gemotiveerd om alle colleges te volgen en de toetsen en opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren. Mede hierdoor heb ik uiteindelijk de cursus met goede cijfers af kunnen sluiten. Wel merkte ik dat het soms lastig was om de tijd en motivatie te vinden om ’s avonds de videocolleges te volgen of te werken aan een van de papers.

MOOC 2

Videocollege

Het gebruik van videocollege is wellicht heel praktisch voor een MOOC, maar is het verre van meest interessante manier om kennis over te dragen. Gelukkig kon de afspeelsnelheid van de video’s makkelijk worden verhoogd, maar nog steeds merkte ik dat ik tijdens het kijken van de video’s snel werd afgeleid door het internet of mijn telefoon. Dit terwijl het op zich interessante en goede video’s waren.

MOOC 1

Hieruit blijkt een belangrijk nadeel van MOOCs en e-learning in zijn algemeen: de cursist moet van zichzelf sterk gemotiveerd zijn om te leren en elke mogelijke afleiding is een gevaar. De keuze voor het gebruik van videocolleges in een MOOC versterkt dit probleem aangezien het een van de minst interactieve vormen van e-learning is.

Conclusie

MOOCs zijn een waardevolle en kansrijke toevoeging aan het spectrum van mogelijkheden binnen online educatie. Echter voelt het nog als dat MOOCs tot nu toe nog lang niet het onderste uit de kan halen wat betreft de binding met en motivatie van de cursist. Hiervoor is veel meer interactieve en gepersonaliseerde aanpak nodig waarbij de cursist veel meer getriggerd wordt om écht aandacht te besteden aan de leerstof in plaats van een video te kijken terwijl hij of zij een recept voor de maaltijd van die avond zoekt.

Meer weten?

Neem dan contact op


Milan Vogelaar


milan@starklearning.nl +31 (0)85 303 2606

Contact

Nieuws


Toetsvragen ontwikkelen in vier stappen

Door: Niels Rop op 19-10-2016

Wat is de juiste vorm voor mijn toets?

Door: Niels Rop op 7-09-2016

Overzicht